Подадените сигнали за насилие над дете на Националната телефонна линия за деца 116 111 от 1 януари до 31 март са 182, съобщиха от Държавната агенция за закрила на детето.
За първото тримесечие на 2023 г. обажданията са 7068. Проведените консултации са 2249. От ДАЗД обясняват, че и през първите месеци на годината се запазва тенденцията децата да търсят консултантите най-вече заради проблеми в общуването и взаимоотношенията – с връстниците си и с възрастните.
В едно от обажданията момиче споделило, че се чувства самотна. По думите й след физическа разправа между нея и други момичета, приятелите й са намалели. Тя е потърсила съвет как да спечели уважението на връстниците си и да върне доверието си към тях. В процеса на разговора консултантите са снижили безпокойствието на детето.
Те са го насочили към темата за нуждата да уважаваш другите, тяхното мнение и да се търси разрешаване на проблемите без конфликти, но отстоявайки и своята позиция. В края на разговора детето споделило, че се чувства по-добре и ще потърси връзка с приятелите си, а ако има нужда да сподели, отново ще се обади.
В друг случай момче е потърсило подкрепа как да съобщи на родителите си, че е участвало в сбиване. То е посъветвано винаги да споделя всичко с родителите си, за да получи подкрепа и да бъде защитено.
Подкрепа от консултантите е потърсило и момиче, което споделило, че напоследък се чувства изолирана и неразбрана от приятелите си и съучениците си. По време на разговора станало ясно, че тя се тревожи за бъдещето си, за бъдещите отговорности, дали ще успее да се справи с живота и да се реализира успешно в професионален и личен план. Тези страхове били далече от нейните връстници и тя се чувствала още по-потисната от това.
„Една голяма част от детските обаждания показват необходимостта на децата да споделят и да бъдат изслушани. Именно затова е толкова важно още повече деца да знаят за телефон 116 111. Първият съвет към тях е винаги да потърсят за разговор родителите и близките си, но ако се притесняват или се нуждаят на момента да поговорят с възрастен, то консултантите са насреща“, каза председателят на Държавната агенция за закрила на детето Теодора Иванова.
Всяко дете, което търси подкрепа и иска да бъде изслушано, може да се обади денонощно на Националната телефонната линия 116 111 на Държавната агенция за закрила на детето. Всеки, който е загрижен за дете или е свидетел, че то е в риск, може да се свърже с Линията.
116 111 е най-бързата възможност за подаване на сигнал за дете в риск, тъй като има изградена връзка с Националната система 112, отделите за „Закрила на детето“ в цялата страна, РУ на МВР, РУО към МОН и др.
От 2021 година, Държавната агенция за закрила на детето е официален член на Глобалната мрежа от национални телефонни линии за деца – Child Helpline International.