В София на 20 октомври се провежда кръглата маса на тема „Две години ТОЛ система – плюсове и минуси“. Организатори на кръглата маса са Форум за балкански транспорт и Научно-технически съюз по транспорта. Целта на кръглата маса е да бъдат посочени плюсовете и минусите на ТОЛ системата в България след двегодишното ѝ функциониране. Ще се анализират различните ѝ ефекти и перспективи за изграждането и развитието автомагистралите и поддържане на пътната система в страната. Във фокуса на дискусията са възможностите за тяхното изграждане и поддържане чрез публично-частно партньорство.
В „Нашият ден“ проф. Симеон Ананиев, председател на Клъстер „Зелен транспорт“, коментира плюсовете и минусите на ТОЛ системата, транспортната свързаност и кога българските магистрали ще бъда свързани с тези на Северна Македония.
„ТОЛ системата трябва да увеличава обхвата си поетапно, като обхване основната пътна мрежа на България. Това означава, че тази пътна мрежа ще може да бъде подържана в едно добро състояние и същевременно чрез ТОЛ системата да се отиде към интелигентни системи за регулиране на трафика“, посочва проф. Симеон Ананиев.
Въпреки че ТОЛ системата генерира средства, не се вижда подобряване на пътната инфраструктура. Логиката е, че трябва да се обхване транзитният трафик, който да плаща скъпо и вътрешният да не се товари.
„България има едни от най-ниските такси в ЕС. Но същевременно, развивайки се като голям транспортен хъб и транзитна страна, особено в момента с увеличение на товаропотока, трябва да се мисли за компенсиране на нашите превозвачи за реално извършени превози. Но да се събира такса от хилядите чужди превозвачи, които преминават през страната“, допълва експертът.
Вярното поведение при изграждане на транспортна връзка между България и Северна Македония е развитие на транспортната свързаност.
„Транспортната логистика между България и Македония се развива с укорени темпове. Това е благодарение на войната в Украйна Бъдещето е възможност за военна логистика от Средиземно море до пристанище Бургас, което е важно за Черно Море. Започна изграждането на магистрала от Скопие до Кюстендил, която ще се свърже при Дупница с автомагистрала Струма“, казва проф. Симеон Ананиев.
Целия разговор с проф. д-р Симеон Ананиев можете да чуете в звуковия файл.