„Направихме преглед на програмите и на учебното съдържание. Вече са ясни заключенията къде са най-големите проблеми. Ще положим много усилия, за да ги променим, така че ученици и учители да имат по-комфортна среда, в която да учат. … Оттук нататък въпросът е как да оправим програмите. Както са дефинирани проблемите, така трябва да търсим решенията. В математиката, примерно, част от материала може да бъде дори премахнат, без от това да загубят учениците в края на тяхното обучение. Друга част от материала трябва да се премести в по-горни класове“.
Това заяви пред БНР министърът на образованието акад. Николай Денков и подчерта, че образованието е сравнително консервативна система и затова са необходими поне 2-3 години, за да се видят реални резултати, което подсилва изискването промените да стартират изключително бързо.
„Освен промяната в съдържанието, трябва да променим много и начина, по който се представят материалите„, уточни просветният министър.
Той посочи, че цялата дейност по прегледа и промяната на програмите ще бъде водена от учители, а академичните среди трябва да следят да не се каже нещо, което не е вярно:
„Работа на учителите е да уцелят кое как може да се каже за децата в съответната възраст. Това е опит, който учителите имат, а академичните преподаватели нямат. … Идеята е учителите да станат водещи„.
Доброто образование е това, което ни учи да мислим, категоричен беше акад. Денков и обясни:
„Навсякъде в материалите по физика, математика, химия, биология трябва да се търсят по-прагматични обяснения – с примери, с това, което децата могат да си представят. Абстрактното мислене трябва да се възпитава от тези предмети, но не със зазубряне на термини, а по-скоро чрез усвояване на концепции и представянето им по начин, който е разбираем“.
Активно се води дискусията за продължителността на учебната година, каза още той:
„Когато нашите деца учат по-малко, това е голям проблем. … Нашата учебна година е най-късата в целия Европейски съюз и в съседните ни страни. Разликата е значителна – с 25% по-малко от средната продължителност, като задължителни астрономически часове, за обучение на децата. … Това означава, че нашите деца учат месеци по-малко от техните връстници и е много трудно да се навакса тази разлика“.
По думите на министъра на образованието идеята е учебната година да започва седмица преди 15 септември, примерно на 7 септември:
„Да има ноемврийска ваканция, както има в много от държавите, да е по-дълга междусрочната ваканция, за да могат да си починат децата и учителите. Да има допълнително две седмици в края на 1 до 6 клас за затвърдяване на материала, за проектно обучение, за излизане сред природата – да видят децата какво са екологични проблеми. Така от 1 до 3 клас да учат до 15 юни, а от 4 до 6 клас да са до 30 юни“.
В предаването „Неделя 150“ министър Николай Денков съобщи, че с бюджета за следващата календарна година учителските заплати отново ще бъдат актуализирани, като те се поддържат на ниво 125% от средната работна заплата.
Украински бежанци са подали заявка децата им – малко над 1300 – да бъдат включени в българските училища, от тях 523 вече са влезли в образователната ни система, останалите имат проблеми заради непоставени задължителни ваксини, обясни министърът на образованието.
Като член на ръководството на „Продължаваме промяната“ Николай Денков коментира, че има „очевадни външни опити за разклащане на правителството„:
„Те няма да успеят, ако всички партии в коалицията осъзнаят своята отговорност, фокусират се върху основните проблеми, които са доходи, енергийни цени, развитие на важните социални системи, няма кой да свали правителството“.