Над два пъти повече зрители гледаха БГ филми през 2021 г.

0

Приходите от продажбата на билети все още изостават от последните резултати преди пандемията

Над два пъти повече зрители са посетили киносалоните, за да изгледат български филм през тази година. Билет за прожекция на родно заглавие са си купили 346 899 любители на седмото изкуство у нас, сочат данни на Националния филмов център, събирани в периода между 1 януари и 16 декември т.г. За сравнение, през 2020 г. 136 974 души са гледали българска продукция на голям екран.

Голямото увеличение, което с точност достига до 153%, се дължи на факта, че киносалоните работиха в повечето от месеците на 2021 г. Януари и март се оказаха единствените, в рамките на които зрителите не бяха приветствани от салоните заради противоепидемичните мерки. До месец август пък бе в сила ограничението, свързано с капацитета на публиката, който до тогава варира между 30 и 50%. Друга обективна причина за този скок е и

увеличението на броя премиерни български филми

тази година. За липсата на достатъчно привлекателни за зрителя заглавия през 2020 г. показателен е фактът, че продукция от 2019 г. („Диви и щастливи“) остава най-гледана през цялата минала година. Това се случва за първи път в историята на новата вълна на киното ни. С 65 на сто по-малко български ленти са дебютирали на голям екран в първата година от пандемията в сравнение с 2019 г.

Филмът родно производство, който привлече най-много зрители пред големия екран, е „Голата истина за група „Жигули“ на режисьора Виктор Божинов. От премиерата си през месец април до сега той е привлякъл 153 305 зрители в киносалоните. Приходите на продукцията от продажбата на билети са 1 398 320 лв. Това означава, че филмът с участието на Михаил Билалов, Филип Аврамов, Герасим Георгиев-Геро, Димитър Рачков, Лилия Маравиля и Ирини Жамбонас

стои зад близо половината от общата печалба на българското кино за 2021 г.

Нещо повече, група „Жигули“ сама е успяла да натрупа повече пари в киносалоните, отколкото цялото родно творчество през 2020-а.

Въпреки увеличението българската индустрия все още не може да достигне нивата на посещения на прожекции отпреди началото на пандемията. Така боксофисът за тази година (до средата на декември – б.а.) за родни филми изостава с малко над 788 хил. лв. в сравнение с този от 2019 г.

На второ място в класацията за най-много зрители е комедията с Мария Бакалова „Като за последно“, дело на режисьора Ивайло Пенчев. От месец юни, когато заглавието направи премиерата си, до сега то е гледано от 61 004 души. Въпреки това е събрало по-малка сума от продажбата на билети в сравнение с носителя на бронза в настоящия списък – „Бай Иван – Филмът“. Продукцията на Николай Павлов е гледана от 59 935 зрители, но отчита приходи в размер на 529 706 лв. Това означава, че средната цена на билета за продукцията, вдъхновена от популярна YouTube поредица, е с два лева по-висока от тази за „Като за последно“. Отклонение от общия тренд обаче прави лентата на Ивайло Пенчев. Средно пропуск за „Като за последно“ се е котирал за 6,28 лв., а такъв за „Бай Иван – Филмът“ – за 8,84 лв. От общия боксофис за българското кино тази година става ясно, че

средната цена на билет за наш филм е 8,48 лв.

Очаква се бай Иван да напредне дори повече в класацията през идващите дни, предвид че се появи на екран едва преди няколко седмици и все още се радва на зрителски интерес.

Топ 10 в класацията се допълва още от „Чичо Коледа“, „Диви и щастливи“, „Засукан свят“, „Жените наистина плачат“, „Ятаган“, „Пепел върху слънцето“ и единствената документална продукция в списъка – „Отново съм тук“. От тях три са филмите, чиято рождена дата е преди настоящата година. Това са „Диви и щастливи“, „Ятаган“ и „Пепел върху слънцето“.

Общо 15 са българските заглавия, които са били премиерни през 2021 г. Със седем повече е броят на европейските продукции, които са оставили своята следа в киноафиша ни. Въпреки това киното от Стария континент е привлякло значително по-малко почитатели пред екрана. Всички 22 филма са гледани от 81 189 души, или близо двойно по-малко от аудиторията само на „Голата истина за група „Жигули“.

Напълно очаквано българският зрител е предпочел най-често да гледа американски продукции, които пък от своя страна доминират в киносалоните. 71 заглавия от САЩ са излезли у нас през тази година. До средата на декември те са гледани от общо 1 778 494 зрители.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече