Санкциите срещу Пеевски и Божков подреждат бъдещия кабинет

0

Вкарвайки Пеевски и Божков в една кошница, САЩ подредиха бъдещия кабинет след парламентарните избори. Наложените санкции удрят икономическото задкулисие, основата, върху която расте политическата надстройка у нас. Ударът е прецизен и точков, защото превръща т.нар. „олигарси“ в токсични. Отстранява ги от политиката заедно с проектите им. На практика санкциите на САЩ делегитимираха войната на олигархията. Но до този момент конфликтът технологично беше ползван, за да се отстрани Борисов персонално от политическото бъдеще. Целта е постигната, но не точно както си представяха локалните прокси играчи.

ГЕРБ е достатъчно силна партия, при това в проатлантическия политически спектър, затова по-интелигентното решение е да бъде овладяна през ръководството, отколкото напълно разрушена. Надробеното политическо пространство е непредсказуема среда за прокарването на наднационални стратегически планове, а и Русия никога не спи. От друга страна, ГЕРБ е партия, създадена по профила на Бойко Борисов, и не е ясно дали културологично различният Дани Митов ще може да удържи центробежните сили, които неминуемо ще възникнат. Малко вероятно е отливът на гласове от ГЕРБ да се прелее в „Демократична България“, по-реалистично е да се увеличи тежестта на някои нов политически субект. Проблемът е, че отварянето на празно политическо пространство никога не ражда културен обществен обем, а винаги произвежда нискоинтелигентно гневно шоу с псевдопатриотарски вкус под формата на желание за метеж на статуквото. Причината е, че лумпените обикновено са по-недоволни от света около себе си, отколкото нобеловите лауреати, бизнесмените или банкерите.

Американците хомогенизират България във военно-политически план, защото страната ни е плочка от пъзела „Три морета“. Тази година България ще бъде домакин на инициативата, която обединява 12 европейски държави, разположени между трите морета – Адриатическо, Балтийско и Черно море. Това са Естония, Литва, Латвия, Полша, Чехия, Словакия, Унгария, Словения, Австрия, Хърватия, Румъния и България. Каквито и опаковки да се правят на тази инициатива, каквито и цели на инвестиции и сътрудничество да се афишират, „Три морета“ е съвсем ясна инициатива за стратегическия политически експертен анализ. Базовата неизговорена и единствена важна точка по този проект е съюз на определени държави от Източна Европа, който да придобие самостоятелност и по-голяма гъвкавост от ЕС по отношение на източния фланг на НАТО, по отношение на решенията, декларациите и оперативните действия, които биха могли да се предприемат. 

Евросъюзът е доста тромав и до известна степен вече неудобен поради силната си многовекторност и разностранност на държавите вътре в него поради наличието на две-три бивши империи, които трудно свикват с мисълта, че нямат решаващо глобално влияние и не позволяват лесно да бъдат инструментализирани за чужди интереси. Затова една конфигурация, съставена от по-малко държави, но по-силно мотивирани за действия, е несравнимо по-удобна и видимо необходима на атлантическия глобален фактор. С изключение на Австрия, която е прибавена по други причини, останалите единайсет държави от инициативата „Три морета“ са по-лесно управляеми през комплекса на антикомунизма, по-лесно се емоционират, по-склонни са за радикално общуване в международните отношения, особено когато са респектирани от външен импулс. Малките икономики на тези държави ги правят по-уязвими откъм външни пазари и чужди инвестиции, способността им да поемат загуби е ниска, а възможността за външен контрол през финансови кризи – висока. 

Посткомунистическата форма на демокрация на държавите от Източна Европа има безброй груби недостатъци, политическата власт е по-сервилна, по-корумпирана, с повече възможности за компроматни войни, които позволяват притискане и управление през страхове. Но най-важното е, че службите за сигурност на тези държави са относително наскоро преструктурирани, тоест след падането на комунистическия режим, тези служби са по-податливи на „партньорско“ вмешателство и експертна навигация отвън, контролът върху селекцията на професионалистите е достатъчно добре изчислен, което позволява по-лесно легитимиране и оперативна защита на някои стратегически необходими съюзнически мероприятия. 

Ето защо, близкото бъдеще на България няма да бъде оставено в ръцете на локално воюващи олигархични клики. А политическите субекти ще бъдат подредени приемливо за атлантическия вектор. Подреждането вече започна. 

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече