Ето какво реши МОН за матурите в 10-и клас

0

Националното външно оценяване в 10-и клас няма да бъде отменено и включеният учебен материал в изпитите няма да бъде съкратен, тъй като няма основание, посочват в своя позиция от образователното министерство.

„Образователният процес не беше прекъсван, а броят на реално взетите учебни часове дори е по-голям от предишни години, когато имаше грипни ваканции и екскурзии. Макар и обучението от разстояние в електронна среда да не може да замести изцяло присъствените занятия, бяха създадени условия учениците да придобият необходимите знания и ключови компетентности”, подчертават от там и допълват, че такова е и масовото мнение на преподавателите. Съюзът на работодателите в системата на народната просвета също настоява да не се правят никакви промени в образователния процес до края на учебната година.

От образователното министерство посочват още, че провеждането на национално външно оценяване в края на 10-и клас е задължително според Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО). Отлагането му за определена учебна година може да стане само с решение на  Народното събрание, както се случи през миналата учебна 2019-2020 г. В настоящата ситуация обаче това не е възможно, защото няма действащ парламент.

В позицията си от МОН допълват, че образованието до 16 години, (в общия случай до 10-и клас) е задължително по Конституция. „Националното външно оценяване в неговия край измерва придобитите умения в рамките на целия първи гимназиален етап. Ето защо евентуалните пропуски през определена учебна година не са решаващи за успеха на изпитите. С резултатите от НВО учениците от обединените училища кандидатстват за местата от допълнителния план-прием за продължаване на образованието си във втори гимназиален етап”, пишат още от МОН.

Резултати са и индикатор, чрез който се измерват придобитите компетентности, установят се пропуските на учениците и необходимостта от компенсиране чрез консултации, допълнително обучение и др. 

Както и останалите външни оценявания, това в 10-и клас има голямо значение за разработването и прилагането на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на образованието на ниво паралелка, училище, регион, държава. То е ключово и за останалите образователни системи и измервано през международните изследвания.

В позицията се припомня, че форматът на изпитите е заложен в държавния образователен стандарт за оценяването на резултатите от обучението на учениците през 2016 г. А още преди началото на настоящата учебна година, с цел прозрачност и предвидимост, моделите на НВО бяха оповестени на сайта на МОН

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече