Стана ясна и конкретната причина – проектът е твърде голям и ще наруши принципа за балансирано развитие на регионите в България
Столичната фирма “Метрополитен”, която обслужва метрото в София, е усвоила 96,5 млн. евро в настоящия програмен период 2014-2020. Това показва анализ на комисията по финанси на Европейския парламент, пише Euroactiv.
Повече усвоява единствено Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), което е логично, като се има предвид, че за кабинета “Борисов” асфалтът е топ приоритет. По различни пера АПИ е усвоила общо 105 млн. евро от кохезионния фонд.
Сега обаче метрото е в патова ситуация.
Сигурно е, че то вече няма да усвоява европари по програма “Транспортна свързаност” както досега.
Затова правителството прави отчаян последен опит да осигури финансиране чрез Инструмента за възстановяване от ЕС, по който страната ни трябва да изпълни проекти до 2026 г. за 12 млрд. лв.
Шансовете обаче не са никак оптимистични.
Софийското метро се озова в обновената версия на националния план на България, по който ще се усвояват споменатите 12 млрд. лв. Оказа се, че във времето от октомври до февруари, т.е. между първата и втората версия на плана, кабинетът “Борисов” е осъзнал, че Брюксел врътва кранчето и вече няма да финансира подземната железница. Стана ясна и конкретната причина – проектът е твърде голям и ще наруши принципа за балансирано развитие на регионите в България. Така еврочиновниците казаха – край, не може София да продължава да усвоява крупни суми от еврофондовете, а всички останали региони на страната да изостават и да се обезлюдяват, защото населението емигрира от тях.
И метрото се появи в подобрената версия на националния план. Евродепутати обаче са категорични, че шансовете му за одобрение от Брюксел са нищожни.