Иван Иванов: Децата възприемат по-лесно младите преподаватели

0

Професията е сбъдната мечта за Иван Иванов – учител от Професионалната гимназия по техника и мениджмънт в Ботевград

„Още в основното училище реших да стана учител. През годините съм имал много добри преподаватели и винаги съм им се възхищавал. Малко или много, още тогава исках да им подражавам“, започва разказа си 25-годишният учител Иван Иванов. Той води часовете по „География и икономика“ в IX и X клас и въведения от тази година нов предмет в учебната програма за XI клас „Гражданско образование“. Преподава в Професионалната гимназия по техника и мениджмънт (ПГТМ) в Ботевград – училището, в което самият той е получил средното си образование. Завършил е специалност „География и история“ в Югозападния университет „Неофит Рилски“, а сега следва магистратура „Предприемачество и управление“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

„За мен учителската професия не е случайност. Винаги съм знаел какъв искам да стана. Определено това е детската ми мечта“, допълва той. Изключително благодарен е на ръководството на гимназията в лицето на директора Иван Николов за възможността да реализира мечтата си и предоставения шанс да се докаже в желаната от него професия. Той работи там вече четири години и нито за ден не е искал да се откаже.

Миналата учебна година Иванов получава наградата на община Ботевград за постигнати високи резултати в учебно-възпитателния процес в категория „Средно образование“ лично от кмета на града Иван Гавалюгов. „За мен това бе голяма награда. Признателен съм на колектива на училището за това, че ме номинираха, и се радвам, че трудът ми бе оценен“, казва той. И допълва, че се чувства мотивиран да продължи активно да работи в сферата на образованието и да продължи да дава най-доброто от себе си.

Определя възрастта си като предимство и инструмент, който му помага по-лесно да стигне до децата. „Учениците по-лесно възприемат младите учители – споделят с нас и ни чувстват по-близки“, отбелязва младият педагог. Но е категоричен, че винаги трябва да има ясно поставена граница и той в практиката си винаги я спазва. Още втората година в училището става класен ръководител. Поема IX клас и сега тези ученици са XI клас със специалност „Компютърна техника и технологии“. „Да си класен ръководител е голямо предизвикателство, но смятам, че се справям. Отношенията между мен и децата са много добри“, отбелязва Иванов. В работата му се налага всекидневно да общува и с родителите на учениците си. В тяхно лице винаги е срещал верен помощник и приятел.

„Учителят винаги трябва да бъде модел на подражание – както в клас, така и извън двора на училището“, казва младият учител. Той е на разположение за съвет и помощ по всяко време. Най-често към него се обръщат децата от неговия клас и Иванов на никого не е отказал помощ. Разказва, че класният ръководител е почти като родител на децата. Осъзнава тази своя роля и се стреми да я изпълнява по най-добрия възможен начин. „Децата винаги намират начин да покажат благодарност. Радвам се, че оценяват труда, който полагам за тях. За мен най-голямата награда в учителската професия е да видя признанието в очите им“, споделя той.

В практиката си е имал ученици, които са били по-проблемни. В повечето случаи те са били от среда, където образованието не е приоритет. „Когато успея да ги мотивирам и да им покажа, че образованието е най-важният ресурс, с който може да се борави, се чувствам изключително щастлив и удовлетворен от работата си“, споделя учителят.

От тази учебна година броят на младите преподаватели в Професионалната гимназия по техника и мениджмънт в Ботевград се е увеличил. „За училището ни е добре, че колективът в голяма степен се подмлади, но не трябва да подценяваме ценния опит на по-възрастните ни колеги и трябва да черпим от тях колкото се може повече. Постоянно се допитваме до тях и търсим съдействието им“, отбелязва Иванов. Сега в гимназията той работи с учители, които са му преподавали, когато самият той е бил ученик.

Разказва, че му е било много трудно да премине границата между учител и колега. За щастие, среща голямо разбиране. Всички работят много добре в екип и многобройните спечелени проекти го доказват. В последните три години работят по Националната програма на МОН „Осигуряване на съвременна образователна среда“ с модул „Културните институции като образователна среда“. Вече са посетили Смолян, където в Регионалния исторически музей „Стою Шишков“ са представили традициите в Ботевградския край, като са ги сравнили с тези в региона, където са били на гости. Направили са възстановка на традиционния за областта им обичай „Топене на пръстени“. „Учениците активно се включват във всички дейности. Особено при представянето на резултатите от проекта на заключителното мероприятие в Историческия музей в Ботевград“, споделя събеседникът ми. В културната институция са провели редица работилници, в които учениците са изработвали сурвачки, картички и сувенири. Децата активно са се включили в изработката на презентациите за урока и възстановката на обичаите.

„Получиха практически знания и умения, които са им много необходими. За тях е важно да придобият дори чисто социални умения, като например как да се представят пред по-голяма публика. Освен това се запознаха с много нови хора и обогатиха знанията си за традициите и обичаите в различни райони на страната“, допълва той.

Иванов е участвал и в други проекти. Сред тях е „По-добра комуникация в училище“ по европейската програма за мобилност „Еразъм+“. Той е насочен към повишаване на професионалната квалификация на група учители, които са прекарали една седмица в град Брага, Португалия. Иванов участва в екипа по създаването на Проекта. През тази учебна година училището печели втори проект по програмата „Еразъм+“ за двуседмична производствена практика на ученици. Класираните деца са от специалностите „Компютърна техника и технологии“, „Икономическа информатика“ и „Бизнес администрация“. Пътуването е отложено и се очаква да се проведе в края на март и началото на април 2021 г.

„Децата силно се надяват в най-скоро време да се нормализира обстановката в глобален мащаб, защото всички те с голямо желание и амбиция участваха в предварителната селекция и положиха много труд, за да бъдат сред 15-те избрани да участват в Проекта“, разказва Иванов. В гимназията са организирали предварителен етап на подбор. Условията за участие са били строги – среден успех oт предходната учебна година  да бъде над 4,50 и оценката по специалните предмети и английски език също да бъде над 4,50. Всички деца, които са пожелали да участват и са отговаряли на тези условия, е трябвало да подадат заявление и да се явят на изпит по английски език и професионална подготовка. „Надяваме се да успеем да реализираме този проект догодина“, казва Иванов и допълва, че този тип практики са полезни за децата както в професионален план, така и в личен, защото усъвършенстват уменията си да общуват на английски език.

Обучението от разстояние в гимназията в Ботевград преминава нормално, но Иванов не пропуска да отбележи, че както за учениците, така и за учителите присъствената форма е възможно най-добра. Всички искат да се върнат колкото се може по-бързо в класните стаи.

От няколко години работят с програмите на Google for Education – Google Classroom и Google Meet. Всички учители и ученици имат създадени профили към домейна на училището. Благодарение на тези програми се осъществява обучението. Почти всички деца са имали устройства. Много малък е бил броят на тези, които нямат. А училището е осигурило за тях таблети и лаптопи. Цялата налична техника на гимназията е предоставена на учениците, за да могат да работят. Всеки ден учителите изпращат справка с присъстващи и отсъстващи ученици, преподаден материал и зададена домашна работа до зам.-директорите, които обобщават данните и ги изпращат до Регионалното управление на образованието. Информационните технологии отдавна присъстват в часовете на младия учител. Децата са свикнали да работят с електронни учебници,  образователни програми като Moza Web и интерактивни карти.

Иван Иванов продължава да обича своята професия и с всеки изминал ден се убеждава, че е поел по правилния път. Засега категорично се вижда в сферата на образованието и иска да продължи да се развива в тази област и да бъде полезен на учениците си. (Аз Буки)

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече