Връщането на децата от 1-ви до 4-ти клас в училище показва, че дистанционното обучение е довело до пропуски в знанията им. Това коментира днес пред БНТ председателят на сдружението на директорите в средните училища Асен Александров.
По думите му, учители съобщават, че са забелязали най-големи дефицити в първи и втори клас, където живият контакт на децата с преподавателите е особено необходим. Липсите са натрупани предимно при предмети като четене и писане. „При разказвателните предмети по-скоро няма проблеми“, посочи Александров. Според него родителите много са помогнали в онлайн обучението, но сега децата пак ще трябва да наваксват.
Педагози свидетелстваха за пропуски в знанията на учениците още в началото на тази учебна година, когато масово се правеха тестове за определяне на входното ниво на младежите. Специално за най-малките преподаватели коментираха, че масово децата са забравили да смятат, третокласниците например не са успели да усвоят добре деленето с остатък.
Най-малките ученици от 1-4 клас се върнаха в класните стаи на 4-ти януари т.г. след 3-седмичния локдан и Коледните празници. „Те са много радостни от завърщането си в училище. Учебният процес протича нормално. Децата се научиха да си мият ръцете, дезинфекцират се, носят маски“, разказа още Александров.
Големите ученици от 5-ти до 12-и клас обаче остават в онлайн среда поне до 31-ви януари. Вчера стана ясно, че ще бъдат позволени само някои практически дейности, които МОН изрично ще определи в списък. Очаква се сред тях да бъдат занимания, които не могат да се проведат ефективно в електронна среда, но пък и не могат да бъдат отложени – например учебни практики за учениците от професионалните гимназии, изпити за оформяне на оценки, държавни изпити в университетите и др.
В професионалната гимнация „Цв. Лазаров“ в Пловдив очакват с нетърпение списъка на просветното министерство. „Имаме 6 специалности, като предполагаме, че могат да ни бъдат разрешени пракиките при машиностроенето и автотранспорта, а вероятно на онлайн обучение да останат учениците, обучаващи се за приложен програмист и програмист“, коментира пред БНТ директорът Антоанета Чилингирова. По думите й очакванията й в работлниците да се върнат около 250 гимназисти, които ще работтят в групи по няколко, а всеки ще има свое индивидуално работно място, т.е. ще е е на дистанция от съучениците си.
Все още не е ясно дали и кои олимпиади ще бъде разрешено да се проведат присъствено. Тези, насрочени за днес и утре, например бяха от отменени. Родители и ученици например тръпнат в очакване да разберат дали в събота ще се проведе олимпиадата по математика. Специално за четвъртокласниците доста родители смятат, че те ходят присъствено на училище от 4-ти януари и отиването им на олимпиада в училище в съботния ден няма да е нещо кой знае колко по-различно и необичайно. Въпросната олимпиада обаче е за 4-12 клас и е спорно дали ще може да се провежда в различно време за отделните класове, така че въпросът за състезанията за останалите класове остава висящ, поне засега.
ФИНАНСИ
„Днес отпускаме първите 2 млн. лв. по тригодишната програма на МОН за изграждане на детски градини, ясли и училища. По този проект ще бъдат построени 11 изцяло нови училища, а 36 ще бъдат надградени. Ще има нови 35 детски градини и ясли. Общо по програмата се предвижда да се отпуснат 210 млн. лв. – по 70 млн. лв. за всяка от трите години. В същото време само за миналата година на Столична община сме отпуснали 65 млн. лв. С тези средства в София ще се открият 23 градини“. Това написа днес във фейсбук профила си премиерът Бойко Борисов. В типичния си стил той се похвали, че в кризата правителството успява да намери средства „не само за мерки в подкрепа на бизнеса и хората, за пенсионерите, за работещите на първа линия, за закупуването на ваксини и апаратура за болниците“, но и продължава да инвестира „в образователната инфраструктура“.“ Всичко това е възможно благодарение на отговорната ни финансова политика през годините и добрата работа на приходните агенции“, казва той.
Просветният министър Красимир Вълчев коментира, че с първия транш от парите ще се финансира до/изграждането на детски градини и училища в Гърмен, Раковски, Стара Загора. В София предстои да бъдат построени нови училища в кварталите Манастирски ливади и Студентски град.